Wednesday, March 01, 2006

Polizia Elektriek

Met een zachte lentezon mijn laatste uur in Berat.
Straks vertrek ik met een bus richting Fier, westwaarts.
Er is niets te zien in Fier meld mijn gids behalve de op 12 km van de stad liggende archeologische site van Appolonia. Maar hoe minder er te zien is daar, hoe nieuwsgieriger ik ben om te gaan.
Daarnet nog viel er een stuk bruin glas uit de hemel , zoals gisteren bakken regen van diezelfde kleur (of werd die pas bruin als hij de aarde raakte). Of het projectiel te maken had met mijn fotograferen tussen een wachtende menigte nabij het postkantoor. Nochthans deed iedereen alsof er niets gebeurd was, gelukkig ook niet echt, het glas viel net voor mijn voeten kapot, aggresief als een adelaar die een muis vangt maar zich te pletter vliegt tegen de harde beton.Ik neem gauw wat kleine straatjes om bij vriendelijke kasseileggers onderdak te vinden bij heldere hemel. Ze kennen Baskim Meta,mijn gastheer , trouwens bijna iedereen in de stad hier. hij is Polizie Elektriek, Elektrische Politie dus. Hij staat niet in voor het meermaals daags uitvallen van de stroom, maar moet de stroom afkoppelen bij mensen die hun elektriciteitsrekening niet betalen. Dit gebeurd hier zoveel dat ze er een speciale politie-eenheid hebben voor opgericht. Ik denk aan jullie en het sneeuwitte Vlaanderen lieve vrienden. Ik zend jullie nog gauw een warme Albanese lentezon, de furgon wacht richting Fieri.
Groeten Koen

0 Comments:

Post a Comment

<< Home