Tuesday, February 28, 2006

Tzigane e Musliman

Mijn laatste dag in Berat, in plensende regen, ik houd van kadares' boeken maar nu beginnen ze bijna uiteen te vallen van het hemelwater. Welkom in de hel met het bruine water. Kom net de terug van een gebed met de moslims in de oudste moskee van het land. Ik zat er een mooi oud gebouw met een gaanderij te tekenen op de stenen trap net voor het gebed begon. Ik werd uitnodigd, misschien bekeer ik mij wel...
neenee zo gauw keer ik niet als de wind, maar de oprechtheid straalde wel iets positief uit, en stond mijlenhoog boven het beeld dat de media over de islam zaait.
Een heimelijk gevoel overweldigde mij op kousevoeten in het prachtige gebedshuis. Hier zit ik nu met Fatjon in het internetcafe, gij een van hen, oprecht en puur, ik heb veel van hen te leren. Vanmiddag nog een zigeunerjongen geportretteerd die wat eetbaars haalde uit de rottende containers van de hoofdstraat van de stad, ik stop hem 100 lek toe kwestie van geen echte beeldrover te zijn,ik wil dat mijn beelden veel meer bijten en prompt vloog er een zak met keukenafval god weet van waar, zoals ze de beesten lees zigeunerjongen voederen. Ik voelde vele ogen op ons gericht alsof ik daar naakt stond op een Albanese winterdag. Zijn ezeltje bleef er rustigbij, maar algauw kwamem er andere jongetjes vanuit de appartememen gelopen, en vroegen van waar ik was, ze keken minachtig naar de zigeuner die veel ouder was dan hem maar niets durfde te zeggen. Ik kreeg ook medelijden om te foto die ik van hem genomem had alsof ik hem met 100 lek had omgekocht...
Morgen richting Fier, buiten ronken de generatoren
Mijn familie wacht, voor de laatste avond
Egem We gaan
Groeten en vriendschap van Koen

0 Comments:

Post a Comment

<< Home