Tuesday, March 14, 2006

Elbasani karneval))) )) ) )

Buiten gonst de stad vol zottigheid als nooit te voren.
Daarnet een kamikazepiloot, alsof hij door het claxoneren zou opstijgen, spookrijdend over de grote boulevard langs de oude stadsmuren.
Grote grote feest dus, de jeugd is er dol op.
Een weinig later komt hij met een knal tot stilstand, dat is hier carnaval ole ole
Als was er deze morgen en middag nog meer spektakel van dat.
Op die zelfde boulevard in de ochtendzon, dansende kindjes in traditionele klederedracht, rood wit en zo een turks schapevilten hoedje, tevergeefs trachtte hun herder met zwart krullend haar en gouden ringen hen bijeen te houden.
De politie had ook veel moeite om de toeschouwers langs de kant te houden, hun bevelen waren nogal wat tegenstrijdig tegenover elkaar.
Ik kon mij makkelijk tussen de Gazetorefotografen nestelen, en kreeg zo voor de eerste keer een politieman in mijn vizier,het feestgebeuren als dekmantel, het gebeuren errond zoveel boeiender.

Op weg van Permet naar Pogradec zag ik vanuit de bus 2 kussende politiemannen, zo een groet bij 2 mannen is hier de gewoonte, maar zo geuniformeerde zoeners, zou een knaller van een beeld geweest zijn...
In Gjirokaster waren het een meute schapen rond een politiekamionet terwijl een volledig dolgedraaide man van in zijn wagen de voorruit aan diggelen sloeg ole ole
Alle dagen een beetje karnaval.
Maar heb niet zo het lef, en geef toe ik vloek daarna tegen mijn angstig lijfje waarom ik niet gedurfd had de foto te nemen.
Maar is het dat waard, you ll never know. Alleen dat het s avonds donker zal worden is hier een zekerheid.


In de namiddag op een heuvel net buiten de stad gingen mensen piknikken tussen de dennebomen. Tradionele trommelaars,housemuziek en toeterende autos,het feestgedruis vermengde zich moeiteloos met de stilte van het bos. We stegen met een hoop afval op. Het werd zo heet dat stoere mannen met keppies, policia genaamd, de orde trachtten te handhaven, tot ze zelf mee opstegen, ole ole karnaval op zijn best...

Morgen richting Tirane, bij Marena in het academie.
Om dan in 1 vaart naar het noorden door te reizen, alhoewel. mijn rennershart bloed als nooit te voren. Ik wil zo graag tegen de bergen vechten, ook al verlies ik, een held sterft in de strijd.
Maar ook zonder mijn geliefde vriend vliegt de tijd , ik mee richting...
Nate e mire shock Belgjik dashura ne Tirane mali madhe qumest me mjalle
met gebroken Albanees wens ik jullie een zacht bedje toe met veel liefde en melk met honing vantussen grote bergen op weg naar Tirana
van Koen

0 Comments:

Post a Comment

<< Home